Saturday, October 23, 2010

Bersederhana

entry kali ini ingin memetik sedikit coretan dari Buku Aku Terima Nikahnya hasil karya Ustaz Hasrizal Abdul Jamil dari saifulislam.com

cebisan dari tajuk BERTUNANG yang saya petik sedikit untuk dikaitkan dengan besederhana..

* Antara hikmah bertunang ialah untuk saling belajar mengenal, insan baru yang bakal menjadi teman seumur hidup, tetapi proses kenal-mengenal itu masih dalam keadaan kedua-duanya adalah pasangan yang belum ada ikatan yang menghalalkan pergaulan. Maka bijak-bijaklah dalam mengatur.

telefon, email, SMS...Tanya Khabar.
Cuma bersederhanalah.

Bila hati rasa tidak kena, semacam agak berlebihan dan tersasar daripada maksud-maksud yang maaruf, belajar tekan brek dan kawal stering. Itu sahaja.

Terutamanya ketika menjelang perkahwinan. Banyak perkara yang harus dibincangkan. Maka berbincanglah...dan kemaskan sistem kawalan diri.

Berbincang tentang syariatullah, berbincang tentang sunatullah. * mukasurat 50

Banyak perkara sebenarnya yang kita perlu besederhana dalam hidup, macam dalam tutur kata kita juga kita perlu kaji sebelum mengeluarkan kata-kata apakah akibat kata-kata itu apabila ia terbit dari mulut kita. Jika dalam hal agama kita ingin mempertahankan tuntutan agama pun yang perlu adalah secara berhikmah dan kita juga kena berilmu.. agama tidak boleh ditafsirkan dengan akal dan kepentingan, apapun banyak lagi yang perlu dikaji dalam kehidupan seharian saya sendiri.

Aku? adakah aku mengamalkan yang aku tahu? aku inginkan hidayah Allah dalam diri aku supaya aku dapat mengamalkan agama dengan ikhlas supaya aku menjadi lebih bertakwa.

petikan di atas adakah berkait dengan kehidupan ku tidak seratus peratus kerana aku masih belum ditemukan sepenuhnya dengan seseorang tetapi aku sekadar ingin bersederhana dengan sesuatu yang Allah terbitkan dalam hatiku, aku pernah jatuh dan bangun dalam konteks mencari seseorang untuk bersama-sama menemani dalam satu fikir, kehidupan dunia dan akhirat yang selari. Adakala aku lemas untuk berfikir ke arah itu, tapi fitrah manusia.

Assalammualaikum untuk semua

No comments: