Friday, November 12, 2010

Doa Iftitah

Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Mahasuci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik.Sesungguhnya solatku, Ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam.Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidakmenyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

Semalam aku mendengar secara tak langsung rancangan Tanya Ustaz di TV ketika aku menghadap internet seperti ini. dengan Tajuk yang cuba dikupas (Mungkir Janji)

apa yang aku dengar dan apa yang aku fahami berdasarkan dari doa iftitah yang kita baca di dalam solat..kita telah berjanji di dalam apa yang kita sebutkan di dalam solat..orang yang mungkir janji tergolong dalam golongan orang munafik dan tempat orang munafik yang aku dengar adalah dalam neraka, sangat menginsafkan.. sejenak.

Solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah.. untuk itu kita perlu memahami setiap ucapan yang kita sebut di dalam solat.. setiap kali solat.. insyaAllah aku terdetik pada lafaz "inna solati , wanusuki, wamahyaya, wamamati, lillahirabbil alamin" semua yang aku lakukan sebenarnya untuk Allah..

aku banyak memungkiri janji pada Allah rupanya.. memang ku sedar, apa yang aku lakukan walaupun atas fitrah kehendak aku sebagai manusia. hanya satu sandaran sebenarnya semuanya berbalik pada Allah, aku perlu lakukan apa pun berdasarkan kesukaan Allah, namun aku manusia tak lepas dari godaan syaitan dan juga pujuk rayu nafsu.

Aku juga masih mempunyai fikiran dan akal yang waras selagi Allah masih menyayangi aku untuk membezakan samada wajar atau tidak apapun tindakan yang aku lakukan. Tapi ada masa aku keliru aku mohon maaf dan ampun Ya Allah sebab kadang2 aku bertindak atau ada perbuatan ku yang aku tak dapat tafsirkan samada ia benar padamu atau salah padamu, engkau lebih mengetahui Ya Allah, hanya kepadamu sewajarnya aku memohon Ya Allah.. aku serahkan apa yang aku tak mampu padamu Ya Allah, kawal lah gerak laku ku, niatku, andai ia benar padamu.. ka bantu lah aku Ya Allah. Aku Tak Berdaya untuk menanggung siksa nerakamu Ya Allah, Ya Neraka itu pasti tetapi ia alam ghaib yang patut diimani kerana ia adalah satu Rukun Iman... tapi apakah tandanya? aku mempercayai neraka itu ada jika aku masih ada sifat2 yang tak wajar atau ada perilaku ku yang menyalahi kesukaanmu Ya Allah..

Wahai Allah Aku juga tak layak sebenarnya untuk syurgamu ya Allah hanya redhamu Ya Allah .. atas kasih sayangmu untuk aku masuk kesyurgamu...

Wahai Allah mengapa aku merasakan seolah2 aku jatuh hati pada makhluk ciptaanmu akhir2 ini :-), tidak ku pinta dia menjadi seperti apa yang aku cintakan Ya Allah, dia juga manusia.. Aku cuma, aku cuma harap dia bahagia.. dia gembira.. dia dapat menjadi seorang yang mencari kecintaanmu Ya Allah.. bukan menjadi seperti yang aku impikan.. bukan kerana aku.. tetapi Keranamu Ya Allah.. aku tak mampu ... kau lindungi lah hatiku andai aku tak ditakdirkan untuknya, andai dia tahu... ya seandainya dia tahu.. aku mula jatuh hati sebenarnya..

Ampun Ya Allah.. :-)

No comments: