Wednesday, July 26, 2006

Musafir dan berkelana bagi perempuan

Show Recent Messages (F3)

You currently appear offline to shariff_elmaghribi.

......: shariff
.......: assalammualaikum
shariff_elmaghribi: wslam
shariff_elmaghribi: yer
.......: nama betul ko
.......: sapa ek
shariff_elmaghribi: Muhammad Asyraf Bin ulaiman
shariff_elmaghribi: Sulaiman
shariff_elmaghribi: ko plak
.......: ......
.......: nak tanya sket la
shariff_elmaghribi: ooo
.....: pasal hukum berkelana
.....:
shariff_elmaghribi: aku nk sematyang jap la..sat ye
......: ko tau tak nak huraikan
shariff_elmaghribi: ko tanye dulu
shariff_elmaghribi: nanti aku jwb
.....: k
.....: emm
.....: seoang
......: ppuan
......: kalau nak jalan jauh
......: kan
......: sapa2 yang dia kena bawa
.....: samada lelaki aau ppuab
......: ppuan
.....: adik beradik
.....: ke apa ke
......: ok
shariff_elmaghribi: ok
.....:
shariff_elmaghribi: dlm hadith ade sbt
shariff_elmaghribi: jap aku tulis
.....: ok
shariff_elmaghribi: la tusafiru imra'ah illa ma'a mahramiha
shariff_elmaghribi: tidak bermusafir seseorang perempuan itu kecuali bersamanya muhrim
......: muhrim
.....: yang dimaksudkan
shariff_elmaghribi: yeps
.....: contoh seperti?
shariff_elmaghribi: suami
shariff_elmaghribi: adik beradik lelaki
.....: adik beradik ppuan takleh ek
shariff_elmaghribi: ko paham x maksud muhrim ni
......:
.......: lupe skek
.....:
......:
shariff_elmaghribi: kalau perepuan same perempuan ade ke istilah muhrim
shariff_elmaghribi: lerrr
......:
........: mahram
.....: apa maksud lak
shariff_elmaghribi: masudnya lelaki yg ade muhrim la
shariff_elmaghribi: di sini ade perselisihan pendapat..tentang musafir utk pergi haji?...perlukah muhrim??
.....n: lelaki yang ada muhrim?
shariff_elmaghribi: kalau bersama kumpulan kwn² perempuan boleh x
.....n: font engko tu kenapa la mcm tu plak
shariff_elmaghribi: iskk
....: tuko ler
......:
shariff_elmaghribi: aku nk cepat ni la
shariff_elmaghribi: nak pergi kuliah
......: k
shariff_elmaghribi: sat gi la yer
......: aku nak tido
shariff_elmaghribi: oo
....: nani
....: nanti
shariff_elmaghribi: nanti kite citer pnjg
........: k.. salam perjuangan di mesir
......:
shariff_elmaghribi: maghribi laaaaaa:::
.......:
.......: k maghribi

kesimpulan nya apa yang aku nak bagitau kat sini..aku memang ada hajat nak jemput seseorang ke perkahwinan means..majlis kakak aku.. tapi dia jauh di sana,aku jauh disini.. dan mengikut peneangan sahabatku.. dan aku memang jemput, tapi aku tak galakkan dia pergi..sebab lagipun jauh...dia pun bukan ada adik beradik lelaki, nak kata ajak ayah mak dia...siapa aku ni? yang akan buat mak ayah dia nak datang jauh2 ke majlis kakak aku? aku bukan pernah berjumpa empat mata dengan mereka? begitu juga pada sidia ,,aku tak pernah jumpa.. namun jauh disudut hati aku.. aku berniat untuk menemui... dengan rasa rendah diri jika hatiku cukup kuat..tapi aku taknaklah bertemu di dalam saat2 yang bisa... membuat hati rasa sayu2 gitu..sayu gembira takpe.. sayu sedih.. susah sket...sebab aku kalau rasa pressure tekanan..tubuh aku tak berapa kuat..akau akan rasa mcm kebas satu badan..dan boleh krem..bdan aku .. di ingat2 balik... masa orientasi, nak tunggu giliran kumpulan wa persembahan aku nye gabra...sampai aku rasa susah nak bernafas,pastu mcm nak rebah..siap krem badan aku.. hiks.. lawak sampai kena papah gi surau... dok baringkan bawah kipas...hmmm

*p/s: ........ <---siapa nih yek? hikss

2 comments:

Azhar Ahmad said...

Terpulang kepada empunya diri. Tetapi, saya harus menjemput kenalan ke keramaian. Tetapi bukankah wajib untuk menghadiri jika dijemput. Persoalan nihh kadang2 bermain di fikiran saya. Nantlah saya cari ustaz.

Kay J said...

tidak wajib hadirkan diri pada majlis keramaian jika bimbang mengundang pada kemudaratan/kerosakan diri..

dalam Islam kita di ajar.. bg seorang perempuan harus keluar rumah di temani seseorang dengn sesiapa sahaja kecuali yg bukan muhrim dan bukan berseorangan.. kerana wanita itu adalah fitnah..

jika niat kurang baik.. lebih baik batalkan niat tersebut.. tp jika sebaliknya alhamdulillah.. terpulang kepada insan tersebut.. :)

wallahualam
salam kenal
regard kay